Z roku na rok oferta SUV–ów znacznie się rozszerza, a większy wybór może utrudnić podjęcie decyzji. Który model będzie najlepszy? Przedstawiamy zestawienie ciekawych propozycji dostępnych na rynku.
Od samego początku istnienia tego segmentu pojazdów SUV-y czerpią wiele inspiracji z samochodów terenowych. Rewolucja na światową skalę rozpoczęła się od japońskiego modelu Toyota RAV4, która była połączeniem cenionych „terenówek” oraz popularnych w Europie hatchbacków. Użytkownicy od razu docenili możliwości, które niesie za sobą zakup takiego pojazdu. To świetny wybór na przemierzanie miejskich i gruntowych dróg, nawet tych o nie najlepszej jakości. W przypadku jazdy po lesie wciąż lepiej sprawdzi się klasyczny samochód terenowy, jednak SUV to niezwykle praktyczny i uniwersalny wybór.
Auta typu SUV stają się coraz bardziej popularne wśród polskich kierowców. Czym jest to spowodowane? Jedną z najważniejszych zalet tych pojazdów jest to, że łączą w sobie pozytywne cechy kilku typów samochodów. Gabaryty SUV-ów przyciągają całą masę zwolenników. Właściciel takiego auta bez wątpienia może poczuć władzę na drodze, choć to nie jedyny czynnik decydujący o jego wyborze. Bez wątpienia ogromnymi plusami są też:
Dużą popularność SUV-ów widać także na rynku wtórnym. Kierowcy chętnie wybierają tego typu samochody używane ze względu na swoją niezawodność oraz uniwersalność. Oto zestawienie najlepszych modeli do 15 000 złotych.
Honda CR-V drugiej generacji zadebiutowała w 2002 roku, znacznie odbiegając wyglądem od swojego poprzednika. Można było za to dostrzec podobieństwo do Hondy Civic VII. Model CR-V z napędem na cztery koła został ogłoszony najlepszym małym SUV-em w 2002 roku przez magazyn „Car and Driver”. W 2006 roku zakończono sprzedaż tego modelu.
Swoim wyglądem bardziej przypomina samochód terenowy niż pojazd typu SUV, jednakże w wyjątkowo trudnych warunkach może sobie nie poradzić. Honda CR-V II będzie znakomitym wyborem, jeżeli planujemy zakup rodzinnego samochodu. To bardzo funkcjonalny model, a co najważniejsze – posiada pojemny, 527-litrowy bagażnik. Do dyspozycji mamy benzynowy silnik 2.0 i-VTEC lub napęd Diesla 2.2 i-CTDi. Wśród najczęściej występujących usterek można wymienić problem z zawieszeniem. Opinie użytkowników jasno wskazują, że tył samochodu jest obniżony w stosunku do przodu. Wśród innych problemów wymieniane są kłopoty z elektroniką oraz głośny łańcuch rozrządu w dieslach.
Jednym z najciekawszych i jednocześnie najtańszych SUV-ów dostępnych na rynku jest model Santa Fe I. Jest produkowany nieprzerwanie od 2001 roku przez południowokoreański koncern samochodowy Hyundai.
To samochód niezwykle wytrzymały, który dobrze znosi nawet bardzo duże przebiegi. Znakomicie spisuje się również napęd na cztery koła. Najwyżsi pasażerowie mogą mieć problem z brakiem przestrzeni na nogi – nie jest to samochód tak pojemny, jak Honda CR-V II. Możliwe kłopoty to hałaśliwa praca układu napędowego, a także nierównomierne działanie silnika w przypadku wersji z dieslem. Najlepszym wyborem będzie silnik benzynowy 2.7 o mocy 200 KM oraz automatyczna skrzynia biegów. Po 2003 roku Hyundai postanowił zostawić tylko automatyczną skrzynię w przypadku wersji 2,7 litra.
Land Rover Freelander to najstarszy z przedstawionych modeli, co niestety daje się we znaki, zwłaszcza jeżeli chodzi o wygląd. Jeżeli zależy Ci na nowoczesnej stylistyce samochodu, wybór tego modelu raczej nie będzie trafiony. Samochód ten pojawił się na rynku w 1997 roku jako odpowiedź na japońską Toyotę RAV4.
Land Rover Freelander z napędem na cztery koła dostępny jest w trzech wersjach nadwoziowych: trzydrzwiowej z hard topem, trzydrzwiowej z soft topem oraz pięciodrzwiowej. Polecany silnik to 2.0 TD4 zapożyczony od BMW, który poza sporadycznymi usterkami związanymi z układem wtryskowym jest naprawdę godny uwagi. Podstawowy silnik benzynowy 1,8 litra może okazać się dla wielu kierowców zbyt słaby.
Honda CR-V II | Hyundai Santa Fe | Land Rover Freelander | |
Pojemność | 1998 cm3 | 2656 cm3 | 1951 cm3 |
Moc | 150 KM | 173 KM | 109 KM |
Maksymalna prędkość | 177 km/h | 182 km/h | 156 km/h |
Przyspieszenie 0–100 km/h | 10,1 s | 11,6 s | 13,2 s |
Maksymalny moment obrotowy | 192 Nm | 255 Nm | 260 Nm |
Średnie zużycie paliwa | 9,7 l/100 km | 11,5 l/100 km | 8,6 l/100 km |
Zasilanie/cyl. | Benzynowy/R4 | Benzynowy/V6 | Diesel/R4 |
(fot. pixabay.com)