Nissan Qashqai I to pojazd pierwszy raz zaprezentowany w roku 2006, jego produkcja zakończyła się w 2013 roku, aby ustąpić drugiej generacji.
Opisywany dziś model jest popularnym wyborem na rynku wtórnym. Jeśli szukasz używanego crossovera z segmentu C, Qashqai I może być dobrym rozwiązaniem. Sprawdź, jakie warianty masz do dyspozycji!
Podstawowym silnikiem benzynowym w tym modelu jest ten o pojemności 1,6 litra, który generuje moc od 114 do 117 KM. Motor pozwala na przyspieszenie do 100 km/h w około 12 s. Jeśli dużo jeździsz, postaw raczej na wersję 2-litrową, której moc wynosi 141 KM. Poczujesz różnicę w osiągach, ale niestety również w zużyciu paliwa. Nie jakąś znaczącą, ale jednak. Co ważne, w obydwu przypadkach możliwe jest zainstalowanie LPG.
Jak to wygląda w przypadku silników Diesla? Najsłabsza wersja to 1,5 dCi, w której jest kilka wariantów o zróżnicowanej mocy (103/105/110 KM). Na rynku wtórnym lepiej na ten model nie stawiać ze względu na problemy z silnikiem już przy 200 tysiącach przejechanych kilometrów.
Po kilku latach od pojawienia się pierwszych wersji Qashqaia producent postanowił wprowadzić model z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 1,6 dCi, którego moc to dokładnie 130 KM. Nie zabrakło jeszcze mocniejszego rozwiązania z jednostką 2.0 dCi i mocą 150 KM. Dwa ostatnie silniki są już godne polecenia.
Podstawowych wersji wyposażenia Nissana Qashqaia I generacji jest kilka. To między innymi Visia, Acenta oraz Tekna. Warto zauważyć, że producent zadbał o wersje limitowane, które są jednak rzadkością na motoryzacyjnych portalach ogłoszeniowych. Najciekawszymi rozwiązaniami technicznymi w najbogatszych wersjach były:
Po faceliftingu wprowadzono między innymi światła w technologii LED.
Nie ma samochodów bezawaryjnych. Nie należy do nich także Nissan Qashqai I, szczególnie po kilku lub nawet kilkunastu latach eksploatacji. Największym problemem pierwszej generacji jest skrzynia biegów. W tym przypadku główną usterką są przedwczesne problemy z łańcuchem.
Kłopotliwy jest także napęd, a dokładnie wersja 4×4, która może nie działać prawidłowo, co jest najczęściej spotykane w egzemplarzach powypadkowych. Wadliwe seryjne amortyzatory czy nietrwałe łożyska w przednich resorach to następne częste usterki Nissana.
Opisywany model w „swoich czasach” był autem bezpiecznym. W testach Euro NCAP w 2007 roku uzyskał 5 na 5 gwiazdek. Jak jednak wiadomo, w ostatnich latach technologia i systemy bezpieczeństwa zostały bardzo mocno rozwinięte. Jednak w porównaniu z innymi pojazdami z tego segmentu, które były produkowane w podobnych latach, Qashqai I wypada bardzo dobrze. Z pewnością jest godnym uwagi wyborem na rynku wtórnym, ale w konkretnych wersjach silnikowych.
(fot. M 93/Wikipedia)