Zakup nowego samochodu to nie lada wyzwanie. Wybór odpowiedniego modelu jest uwarunkowany ceną, wyposażeniem, wyglądem i możliwościami. Bardzo ważne jest też jednak zużycie paliwa.
Spalanie samochodu to jedna z najbardziej istotnych kwestii, na jaką zwraca uwagę większość kierowców. Częste uzupełnianie paliwa wiąże się z potężnymi wydatkami, zwłaszcza w przypadku osób, które nie rozstają się ze swoim samochodem. W każdym nowoczesnym pojeździe znajdują się komputery, które wskazują średnie bądź chwilowe zużycie. Należy jednak pamiętać, że nie zawsze jest to precyzyjne odzwierciedlenie rzeczywistości. Dokładne spalanie jest ściśle związane ze stylem jazdy, warunkami drogowymi, rodzajem silnika oraz napędem. Poniżej przedstawiamy 5 najoszczędniejszych samochodów z rocznika 2019.
Panda to model znanej i lubianej w naszym kraju, włoskiej marki Fiat, który produkowany jest od 1980 roku. W 2011 roku na rynek trafiła trzecia generacja tego zwinnego, kompaktowego samochodu. Jest to pojazd należący do segmentu A, czyli małych aut miejskich. Fiat Panda jest wytrzymały i bardzo tani w naprawach. W 2015 roku wprowadzono nowoczesny silnik 1.3 MultiJet, oferujący moc na poziomie 95 koni mechanicznych – to o 20 koni więcej niż we wcześniejszych modelach.
Samochód występuje wyłącznie jako pięciodrzwiowy hatchback. W zależności od wersji i pojemności silnika zużycie paliwa waha się między 5,1 a 7,9 litra na 100 kilometrów. Najmniejszym spalaniem może poszczycić się wersja z niezawodnym i bardzo oszczędnym dieslem 1.3 MultiJet.
Ford Fiesta to amerykański samochód klasy miejskiej, produkowany nieprzerwanie od 1976 roku. Od 2017 rozpoczęto produkcję VII generacji, która po raz pierwszy została zaprezentowana jesienią 2016 roku. Auto produkowane jest w niemieckiej Kolonii. Do dziś opracowano i stworzono aż dziewięć edycji tego modelu, który należy do najlepiej sprzedających się w historii Forda. Samochód ma nadwozie typu hatchback i dostępny jest w wersjach trzy- lub pięciodrzwiowej. Spalanie Forda Fiesty wynosi od 3,5 do 8,2 litra na 100 kilometrów w cyklu mieszanym. Wersja 1.5 TDCi, legitymująca się 85 końmi mechanicznymi w trakcie jazdy miejskiej może pochwalić się najmniejszym zużyciem paliwa.
Kia Ceed to południowokoreański samochód osobowy klasy kompaktowej, wytwarzany przez Kia Motors od 2006 roku. W 2018 rozpoczęto produkcję trzeciej generacji pojazdu. Pojazd ten jest następcą modelu Cerato. Dostępny jest w dwóch wersjach – kombi i hatchback. Może być wyposażony w silnik benzynowy lub wysokoprężny.
Średnie zużycie paliwa może się różnić w zależności od konkretnego modelu. Testowe spalanie wersji 1,6 CRDi to około 5,4 litra na 100 kilometrów. Producent podaje wartości na poziomie 4,6 – 4,9 litra – warto jednak pamiętać, że to dane laboratoryjne. Pomimo tego rzeczywisty wynik jest naprawdę zadowalający. Koreańscy inżynierowie udowodnili, że ekonomia i ekologia mogą iść w parze.
To niemiecki samochód osobowy klasy kompaktowej, produkowany od 1991 roku. W 2015 roku na drogi trafiła już piąta generacja tego kultowego dla wielu kierowców pojazdu. Opel Astra zajmuje drugie miejsce pod względem popularności wśród pojazdów niemieckiej marki, zaraz po modelu Corsa. Na przestrzeni prawie trzech dekad Astry oferowane były w wersjach trzy- i pięciodrzwiowych z nadwoziem typu sedan, kombi, coupé, a nawet kabriolet.
Model ma napęd na przednie koła, a zależnie od wersji w roli paliwa może występować olej napędowy, benzyna lub połączenie benzyny z gazem. W przypadku piątej generacji Opel postawił na nowe, ekonomiczne silniki. Średnie spalanie wynosi od 3,5 do 9,3 litrów na 100 kilometrów. Popularny Opel Astra 1.7 CDTI może się pochwalić zużyciem na poziomie 5,9 litra w warunkach miejskich.
Ostatnia propozycja to Skoda Octavia, oferowana przez niemiecki koncern Volkswagen AG od 1996 roku. W 2019 roku rozpoczęto produkcję czwartej generacji pojazdu. Octavia oferowana jest w dwóch wariantach – z napędem benzynowym oraz wysokoprężnym. Pod maskami samochodów montowane są silniki znane z modeli Volkswagena. Wśród benzynowych najmocniejszymi są 2.0 TSI, początkowo zarezerwowane tylko dla Octavii RS. Jednostki 1.4 TSI oraz 1.8 TSI nastawione są na wydajność, dzięki czemu doskonale obchodzą się z paliwem.
W przypadku wersji 1.2 TSI Skoda Octavia zużywa 6 – 7 litrów na 100 kilometrów w cyklu mieszanym. Silniki Diesla 1.6 TDI i 2.0 TDI zaskakują trwałością i solidną konstrukcją. Wśród najoszczędniejszych wersji znajduje się Octavia 1.6 TDI, która w warunkach miejskich spali około 5,8 litra, natomiast w trasie – 4,7 litra. Średnie zużycie paliwa oscyluje wokół 5,3 litra na 100 kilometrów.