Filtr DPF to ważny element nowoczesnych aut z silnikiem diesla. Jego usterki mogą być jednak frustrujące. Jak sobie z nimi poradzić?
Obecne normy dotyczące emisji spalin, a także parcie na tworzenie możliwie jak najbardziej ekologicznych samochodów sprawia, że we współczesnych autach możemy spotkać się z elementami, które jeszcze kilkanaście czy kilkadziesiąt lat temu wcale nie były oczywistością. W tej grupie znajduje się między innymi filtr DPF. Czym jednak jest ten element i za co on tak właściwie odpowiada?
Ogólnie rzecz ujmując, filtr DPF, nazywany również zamiennie filtrem cząstek stałych, jest specjalnym urządzeniem, którego zadaniem jest oczywiście ograniczanie emisji cząstek stałych z układu wydechowego. Jest to bardzo ważna część współczesnych aut z silnikiem wysokoprężnym – cząstki stałe są bowiem głównym prowodyrem powstawania smogu w miastach. Dzięki filtrom DPF samochody są w stanie ograniczyć swój udział w powstawaniu tego uciążliwego zjawiska, które jesienią oraz zimą jest bardzo uporczywą rzeczywistością mieszkańców polskich miast.
Jednym z powodów, przez które filtry DPF posiadają wśród właścicieli samochodów nie najlepszą sławę, jest ich awaryjność. Filtry mają w zwyczaju się zużywać, lecz w przypadku tego elementu objawy są naprawdę uciążliwe i jeżeli szybko nie zabierzemy się za oczyszczenie filtra, nasz samochód może zacząć źle pracować. Dodatkowo uszkodzony filtr może prowadzić do kolejnych usterek w obrębie układu silnikowego i wydechowego.
Oczywiście najczęstszym typem problemów powiązanych z filtrem DPF jest jego zapchanie. Będziemy w stanie to bardzo łatwo zauważyć – samochód zazwyczaj samodzielnie poinformuje nas o niedziałającym filtrze za pomocą konkretnego komunikatu czy podświetlonej ikonki na desce rozdzielczej. Czasem z problemem jesteśmy w stanie poradzić sobie samodzielnie, innym razem zaś czekać nas będzie kosztowna wymiana – tak, to kolejny powód złej sławy filtrów DPF.
Istnieje kilka domowych sposobów na poradzenie sobie z zapchanym filtrem DPF. Niektórzy stosują do tego celu myjkę ciśnieniową, co może być równie skuteczne, co niebezpieczne dla trwałości filtru. Zdecydowanie gorszą metodą, którą również stosuje wielu kierowców, jest płukanie filtra specjalnym płynem do czyszczenia kominków. Nie dość, że jest to mało skuteczne rozwiązanie, to na dodatek może sprawić, że DPF będzie do całkowitej wymiany.
Jeżeli chcemy się zabrać za samodzielne wyczyszczenie filtra DPF, z tych metod najlepszą opcją będzie sięgnięcie po myjkę ciśnieniową. Najbezpieczniejszym wyjściem będzie jednak wymiana tego elementu w warsztacie – nie będzie to proces długi, a dodatkowo będziemy mieli pewność, że nasz nowy DPF będzie w stanie wytrzymać kilka następnych lat.
Zdj. główne: Garett Mizunaka/unsplash.com