Układ rozrządu to stosunkowo prosty mechanizm, jednak jest narażony na częste uszkodzenia. Co więcej, powinniśmy regularnie wymieniać pewne komponenty. Podpowiadamy, jak zadbać o rozrząd.
Rozrząd to element silnika spalinowego, którego celem jest sterowanie doprowadzaniem ładunku (paliwo i utleniacz, czyli powietrze) do cylindra tłokowego oraz usuwaniem gazów powstałych w wyniku reakcji. Już po tym krótkim opisie możemy się domyślić, że układ ten pełni kluczową funkcję w samochodach. Nie jest to konstrukcja jednolita – wyróżniamy różne grupy rozrządów: zaworowe, tulejowe, tłokowe oraz mieszane. W samochodach osobowych najczęściej stosowany jest ten pierwszy wariant i to właśnie na nim skupimy się w tym artykule.
Zanim zaczniemy prace nad silnikiem, musimy pamiętać o bardzo ważnej kwestii. Mimo że samodzielna wymiana rozrządu jest tańsza od zabiegu w serwisie, to ciągle pracujemy z silnikiem – pomyłka może skończyć się znacznie większymi kosztami. Rozrząd współpracuje z wieloma innymi układami wewnątrz silnika. Nieprawidłowa naprawa tego elementu będzie rzutować na działanie innych podzespołów, co może spowodować ich uszkodzenie lub szybsze zużycie. Dlatego mimo wszystko warto rozważyć zlecenie tego mechanikowi, szczególnie jeśli nie jesteśmy pewni, jak się do tego zabrać lub nie mamy odpowiednich narzędzi.
Jeśli jednak zdecydujemy się na własnoręczną wymianę rozrządu, musimy wiedzieć, że jest to długi proces. Na początek powinniśmy określić, jaki rodzaj rozrządu znajduje się w naszej maszynie. Najłatwiejszym sposobem będzie po prostu wyszukanie modelu pojazdu w internecie. Pomoże nam to wybrać i kupić odpowiedni produkt, a także da pewne wskazówki dotyczące właściwego montażu.
Przydatny może być także dostęp do dokumentacji układu, gdyż oznakowanie nie jest jednakowe we wszystkich modelach. Dysponując instrukcją dotyczącą danego pojazdu, powinniśmy bez większych problemów poradzić sobie z całą procedurą – wewnątrz znajdziemy schematy i inne informacje, które usprawnią cały proces. Szczegóły mogą znacznie różnić się pomiędzy poszczególnymi samochodami. Z tego względu skupimy się jedynie na ogólnej procedurze.
Na początku należy przygotować komplet kluczy, który posłuży nam do odkręcania śrub. Poza tym warto zaopatrzyć się w ściągacz kół rozrządu, a także odpowiedni pasek rozrządu. Jeśli dokonywaliśmy znaczących zmian w silniku albo nie jesteśmy pewni, którą część należy kupić, możemy sprawdzić informacje w instrukcji samochodu lub znaleźć je w internecie. Oprócz tego przydadzą się nam także nowe uszczelki.
Na samym początku przystępujemy do odłączenia akumulatora. Nie musimy wyjmować go z silnika – wystarczy pozbyć się podłączenia ujemnego przewodu. Pasek alternatora znajduje się z kolei nad paskiem rozrządu. Należy odkręcić nakładki i go wymontować.
Jeśli coś blokuje dostęp do paska rozrządu, musimy także tymczasowo pozbyć się takiej części. Należy zapamiętać, które nakładki zostały odkręcone i w jakich miejscach dane akcesoria znajdowały się przed demontażem.
W tym momencie warto zająć się zablokowaniem koła zamachowego. Często w tym celu wystarczy umieścić jakiś wytrzymały przedmiot między wał a blok – może to być na przykład śrubokręt.
Należy odkręcić wszystkie śruby, które utrzymują obudowę rozrządu. Ponadto po zdjęciu osłony powinniśmy sprawdzić, czy linie na kołach pasowych i głowicach wału układają się w spójny kształt. Będzie to dowód, że winą usterki jest sam pasek, a nie inne elementy rozrządu.
Teraz nadszedł czas na montaż rozrządu. W tym celu musimy zablokować go za pomocą narzędzi. Należy poluzować śruby napinacza paska rozrządu. Kiedy zauważymy luzy, powinniśmy delikatnie zsunąć pasek. Na jego miejsce wstawiamy nowy egzemplarz.
Jeśli zauważymy, że napinacze są w stanie krytycznym i nie spełniają swojej domyślnej funkcji, a ich praca jest bardzo oporna i „ciężka”, warto pomyśleć o ich wymianie. Zamiennik to koszt około stu złotych w przypadku popularnych samochodów. Procedura wymiany napinaczy znajduje się w instrukcji pojazdu. Gdy zanotujemy wycieki, konieczna może być również wymiana pompy wodnej – w tym celu warto znaleźć instrukcję demontażu układu chłodniczego. To jednak temat na inny artykuł.
Na koniec przystępujemy do montażu wszystkich akcesoriów. Warto zwracać uwagę na wszelkie wycieki i luzy. Jeśli ich nie ma – prawdopodobnie procedura przebiegła pomyślnie.
Reasumując, jesteśmy w stanie samodzielnie wymienić pasek rozrządu oraz uszczelki. To rozwiązanie na pewno spodoba się zarówno fanom mechaniki, jak i osobom pragnącym zaoszczędzić trochę pieniędzy. Przypominamy jednak, że należy przy tym zachować ostrożność – pomyłka może skończyć się potrzebą wymiany znacznie większej liczby części silnika, co będzie wiązać się ze sporymi opłatami u mechanika.
(fot. pixabay.com)