Wbrew pozorom, polskie salony samochodowe skrywają niezwykłe perełki na skalę światową. Kuszą one nie tylko swoją unikatową stylistyką, historią, czy klasą, ale również świetnymi osiągami. Przygotowaliśmy dla Was zestawienie najbardziej niezwykłych pojazdów w polskich salonach. Zaczynamy!
Alpine A110 – czyli unikatowe sportowe cztery kółka produkowane przez francuską markę od 2017 roku. Model oznaczony numerem A110 to zarazem pierwszy seryjnie produkowany samochód sportowy koncernu od czasu wznowienia działalności.
Przypadająca na marzec 2017 roku premiera została poprzedzona prezentacją modelu koncepcyjnego o nazwie “Alpine Vision”, który stał się fundamentem dla A110 i bezpośrednio czerpie inspirację z produkcji o tej samej nazwie z 1963 roku. Zarówno kształt lamp, jak i proporcje oraz ogólnie pojęta estetyka to nowoczesna interpretacja słynnego francuskiego samochodu sportowego, zaprezentowana pół wieku wcześniej.
Vantage to dwuosobowy grand tourer produkowany przez kultowy koncern brytyjskich samochodów luksusowych Aston Martin. To naturalny spadkobierca modelu produkowanego przez ostatnie 12 lat. Model został oficjalnie zaprezentowany w listopadzie 2017 roku, by trafić do klientów w czerwcu rok później.
Vantage wyposażony jest w napęd oraz system infotainment wykorzystywany w produkcjach niemieckiego koncernu Mercedes-Benz, podobnie jak w przypadku DB11. Jeśli chodzi o silnik, Vantage napędza produkcja Mercedesa-AMG M177 – 4.0-litrowy, podwójnie turbodoładowany silnik V8 o mocy rzędu 503 koni mechanicznych i 685 Nm momentu obrotowego. Vantage osiąga setkę w zaledwie 3,6 sekundy, a prędkość maksymalna obliczona jest na 314 km/h.
Jaguar F-Type to kolejna dwuosobowa konstrukcja typu grand tourer produkowana przez brytyjskiego producenta luksusowych samochodów – koncern Jaguar Land Rover. Platforma, na której zbudowano F-Type, JLR D6a, została opracowana na podstawie skróconej wersji tej, którą znajdziemy w przypadku modelu XK.
Eksperci określili Jaguara F-Type mianem naturalnego spadkobiercy uznanego E-Type. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że nazwa “F-Type” była w użytku już w 1982 roku, kiedy to znalazła się na kilku niezwiązanych ze sobą projektach.
Model ten jest jednocześnie piątą już generacją modelu spopularyzowanego przez kultową serię “Szybcy i Wściekli”. GR Supra zastąpiła poprzedni model, A80, którego produkcja zakończyła się w 2002 roku. Najnowsza generacja została zaprojektowana we współpracy z niemieckim koncernem BMW i przez to można uznać ją za spokrewnioną z innym modelem, powstającym w tym samym czasie – BMW Z4.
Warto zauważyć, że oba modele składane są w zlokalizowanej w austrackim mieście Graz fabryce. Supra napędzana jest przez silnik BMW w dwóch wariantach – turbodoładowany 2.0-litrowy R4 lub turbodoładowany 3.0-litrowy silnik R6. Ten pierwszy oferowany jest obecnie wyłącznie na rynku japońskim oraz w kilku krajach azjatyckich i europejskich. Ma się to jednak wkrótce zmienić, gdyż właśnie ta wersja silnikowa trafi do amerykańskiego modelu Supry w 2021 roku.
To jeden z modeli, który wyjątkowo przypadł do gustu zmotoryzowanym Polakom, którzy poza wygodą i ekonomicznością lubią także drapieżny pazur i ryk amerykańskiego silnika o dużej pojemności. Czterocylindrowy 2,3-litrowy silnik EcoBoost z turbosprężarką i bezpośrednim wtryskiem został opracowany specjalnie z myślą o klientach europejskich.
Silnik ten generuje moc rzędu 309 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy równy 407 Nm. Gama tego modelu obejmuje również zmodernizowany 3,7-litrowy silnik V6 o mocy ponad 300 koni mechanicznych oraz 5,0-litrowy V8 o mocy 421 koni mechanicznych. Najnowsza generacja to naturalny następca napędu znanego z poprzedniej generacji, który został usprawniony przez amerykańskich inżynierów.
(fot. pixabay.com)