Ile kosztują fabryczne instalacje LPG? Sprawdzamy!

Ile kosztują fabryczne instalacje LPG? Sprawdzamy!
Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Wiele osób wybiera samochód z instalacją gazową – to jedno z najpopularniejszych rozwiązań mających na celu zmniejszenie kosztów paliwa. Przedstawiamy najważniejsze informacje na temat LPG.

Podstawowe informacje o instalacji LPG

Na pewno zdecydowana większość czytelników spotkała się w swoim życiu z określeniem LPG. Choć dla osób interesujących się motoryzacją termin jest na pewno dobrze znany, tak dla niektórych skrót ten może być nieoczywisty. Skrót LPG pochodzi z języka angielskiego, a jego rozwinięcie to Liquefied Petroleum Gas – skroplony gaz ziemny. Jest to nic innego jak mieszanina propanu i butanu, która jest przechowywana w formie ciekłej w specjalnych zbiornikach pod ciśnieniem.

LPG jest powszechnie stosowane do zasilania różnorodnych systemów od wielu lat. W przypadku aut potrzebna będzie specjalna instalacja LPG. W zasadzie przerobić można każdy samochód osobowy, jednak w niektórych modelach będzie to mniej skomplikowane, a w innych bardziej. Naturalnie przy bardziej wymagającym zadaniu musimy liczyć się z wyższymi opłatami za pracę mechanika.

Elementy instalacji LPG

Przebudowa pewnych modeli samochodów może okazać się naprawdę trudna. Instalacja gazowa wymaga obecności rozwiązań konstrukcyjnych, które w niektórych przypadkach będą wiązały się ze sporymi modyfikacjami pojazdu. Każda instalacja LPG powinna się składać z elementów takich jak zbiornik paliwa, elektromagnetyczny zawór odcinający, reduktor oraz wlew paliwa. Ponadto niezbędny będzie również osprzęt zbiornika z paliwem i regulator przepływu.

Wady i zalety instalacji LPG

Auta na gaz zawdzięczają swoją popularność przede wszystkim dzięki możliwości znacznie bardziej oszczędnej jazdy niż w przypadku pojazdów zasilanych benzyną czy olejem napędowym. Koszty związane z eksploatacją auta wyposażonego w instalację LPG mogą być nawet dwa razy mniejsze. Jazda jest wydajniejsza i bardziej ekonomiczna. Kolejną zaletą jest fakt, że takie pojazdy są bardziej ekologiczne – w mniejszym stopniu przyczyniają się do emisji szkodliwych substancji, które w efekcie powodują niebezpieczny dla zdrowia smog. To tylko niektóre z plusów posiadania instalacji gazowej. Wśród innych atutów znajduje się cichsza praca samochodu, dłuższa żywotność niektórych komponentów i zmniejszone ryzyko korozji części.

Każdy medal ma jednak dwie strony i tak też jest w przypadku instalacji LPG. Kierowców najbardziej odstrasza wysoka cena za montaż, która może wynosić nawet 5 tysięcy złotych. Tak duże opłaty dotyczą głównie aut z silnikiem Diesla, które wymagają znacznie więcej modyfikacji przed wdrożeniem instalacji gazowej. Kolejnym minusem są droższe przeglądy – ich koszt może być większy nawet o połowę. W większości przypadków początkowy koszt zwraca się jednak już po kilku miesiącach, a im wcześniej zainwestujemy w instalację LPG, tym większe możemy poczynić oszczędności w długoterminowej perspektywie. Wśród pozostałych wad należy wskazać na ograniczenia parkingowe, częstsze tankowanie i mniej miejsca w bagażniku.

Fabryczna instalacja LPG

Oferta nowych samochodów z fabryczną instalacją LPG pozostawia wiele do życzenia – wybór jest naprawdę mały. Jedną z przyczyn takiej sytuacji jest fakt, że samochody, które obecnie trafiają do sprzedaży, są wyposażone w bezpośredni wtrysk benzyny. Montaż instalacji gazowej w takich pojazdach to koszt rzędu 6 000 złotych. Na szczęście nadal można spotkać się z modelami z wtryskiem pośrednim, wśród których znajdują się m.in. Skoda Fabia, Dacia Duster czy Peugeot 301. 

Zakupienie pojazdu z fabryczną instalacją LPG może okazać się świetnym pomysłem. Specjalnie przygotowany silnik to gwarancja trwałości układu napędowego. Ponadto zbiornik z paliwem umieszczony będzie w praktycznym miejscu, tak by nie zajmował zbyt dużej przestrzeni. Najważniejsze w tej kwestii jest objęcie instalacji pełną fabryczną gwarancją producenta – warto jednak pamiętać, że po jej wygaśnięciu układ może być znacznie droższy w serwisowaniu. Fabryczna instalacja gazowa jest w stu procentach dostosowana do konkretnego modelu, zarówno pod kątem konstrukcyjnym, jak i możliwości.

Skoda Fabia

Instalacja LPG w popularnym modelu czeskiego producenta oferowana jest tylko w przypadku wersji z wolnossącym silnikiem 1.0 MPI o mocy 75 KM. Koszt instalacji to 1 750 złotych – to bardzo atrakcyjna cena. Po osiągnięciu około 4 tysięcy obrotów samochód samoczynnie przełącza się na wykorzystanie benzyny.

Dacia Duster

Dacia to marka samochodów, która może pochwalić się stosunkowo obszerną ofertą modeli z LPG. Koszt instalacji gazowej w przypadku Dacii Duster to około 3 500 złotych. Niestety wyklucza to napęd na cztery koła – model wyposażony w fabryczną instalację LPG dostępny jest tylko w wersji z napędem 4×2.

Peugeot 301

W przypadku Peugeota 301 instalacja gazowa dostępna jest w wersji z silnikiem 1.6 VTi. Cena instalacji LPG wynosi 4 500 złotych. Wśród jej głównych atutów znajduje się estetyka wykonania – m.in. wpust gazu schowany pod klapą baku. Działanie instalacji rozpoczyna się automatycznie, co znacznie ułatwia użytkowanie samochodu. Sam rozruch opiera się na benzynie, by następnie przełączyć się na gaz.

Zdj. główne: ResoneTIC/pixabay.com

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*