Na palcach jednej ręki możemy wyliczyć fabryczne auta z instalacją LPG. Czy Dacia Jogger z takim napędem jest godna rozważenia?
Dacia Jogger to w gamie producenta z Rumunii swoisty następca modelu Lodgy – kompaktowego miniwana, który produkowany był w latach 2012–2021. Dacia Lodgy w okolicach swojej premiery odnosiła naprawdę spore sukcesy na rynku, lecz jak można się domyślić, bardzo szybko traciła uwagę klientów. Cóż, obecnie miniwany to gatunek raczej zagrożony wyginięciem – rynek w ciągu ostatnich kilkunastu lat zmienił się praktycznie nie do poznania.
Dacia uznała więc, że nie wolno powtórzyć błędu pierwszej generacji Lodgy i przy tworzeniu zupełnie nowej konstrukcji postawiła na mocne przemodelowanie swojej gamy. W taki oto sposób Lodgy oraz Logan MCV zostały połączone w całkowicie nowy samochód – Dacię Jogger.
Choć oficjalnie Dacia Jogger klasyfikowana jest jako samochód MPV (Multi-Purpose Vehicle), trudno jest nie odnieść wrażenia, iż jest ona sporym miszmaszem pod kątem stylistycznym. Można ten samochód uznać za połączenie miniwana i kombi, a niektórzy dopatrują się dodatkowo rozwiązań zapożyczonych od crossoverów. Członek Grupy Renault postawił na stworzenie auta bardzo uniwersalnego i wszechstronnego.
Dzięki temu w zależności od naszej aktualnej potrzeby możemy albo zapewnić przejazd łącznie siedmiu osobom, albo stworzyć sporą przestrzeń załadunkową i to w naprawdę przystępnej cenie, do czego oczywiście Dacia zdążyła nas już przyzwyczaić. Solidność wykonania bez większych fajerwerków i niskie ceny doprowadziły rumuńskiego producenta na szczyty europejskich list sprzedażowych.
Jeżeli ktoś chciałby się zapytać, jak bardzo budżetowym samochodem jest Dacia Jogger, można takiemu delikwentowi od razu odpowiedzieć: „na tyle budżetowym, iż oferuje fabryczne LPG”! Dokładnie tak – kupując Dacię Jogger w autoryzowanym salonie rumuńskiej marki, możecie zakupić model z fabryczną instalacją gazową. Aktualnie jest to rozwiązanie praktycznie niespotykane w nowych modelach, lecz od czego mamy Dacię?
No dobrze, ale co dostaniemy w takim wariancie silnikowym? Pod maską znajdziemy jednostkę TCE o pojemności jednego litra, która w trybie LPG zaoferuje nam 100 koni mechanicznych. Jeżeli zaś gaz nam się skończy i zmuszeni będziemy na przejście w tryb benzynowy, moc motoru spadnie nam do 90 koni mechanicznych.
Tak naprawdę na tytułowe pytanie każdy będzie musiał odpowiedzieć sobie sam. Dacia Jogger jest bowiem specyficznym autem – z napędem gazowym, z naprawdę przyzwoitym wyposażeniem oraz świetną ceną, ale jednak ze sporymi brakami w wykończeniu, niektórymi rozwiązaniami z poprzedniej epoki, a także z niezbyt zachwycającym wyglądem. To zdecydowanie nie jest samochód dla każdego, więc ewentualny wybór tego auta warto uzależnić od testu na żywo.
zdj. główne: media.dacia.com