Moda na mikrosamochody co kilka lat znika, by powrócić ze zdwojoną siłą. Tak jest również i tym razem. To świetne rozwiązanie dla tych, którzy zamieszkują duże miasta. Poza ekonomicznością, mikrosamochody zmieszczą się dosłownie wszędzie!
Z zasady, pojęcia mikrosamochodu używa się w odniesieniu do każdego małego samochodu, którego masa własna nie przekracza 550 kg. Choć często klasyfikowane są jako należące do autosegmentu A, to niektóre kraje wprowadziły stosowne regulacje prawne wyodrębniające je jako osobną klasę samochodów. Mikrosamochody możemy spotkać od czasu do czasu na ulicach w całej Polsce.
Mikrosamochód jest idealnym rozwiązaniem dla osób, które nie posiadają odpowiednich uprawnień, by kierować pełnoprawnymi samochodami, jednak wciąż zmuszone są korzystać ze środka transportu. To świetny zamiennik dla motocykla czy skutera.
Według przepisów prawnych, mikrosamochód, czyli tak zwany czterokołowiec lekki, to pojazd o masie własnej nieprzekraczającej 350 kg, który rozpędza się maksymalnie do 45 km/h, z konstrukcją o długości do 3 metrów, z przestrzenią wewnętrzną 2,4 m³ i silnikiem elektrycznym o maksymalnej mocy 15 kW (ok. 20 KM) lub silnikiem spalinowym o mocy do 1 litra pojemności. Najpopularniejszymi pojazdami w tej kategorii są pojazdy z silnikami benzynowymi 50 cm3 i 505 cm3 oraz silnikami elektrycznymi odpowiednio 4 kW i 15 kW.
Wśród ludzi krąży przekonanie, że od kierowców takich pojazdów nie wymaga się stosownych uprawnień do poruszania się nimi w ruchu publicznym. I choć czysto, możliwość poruszania się motorowerem (ta sama kategoria, co mikrosamochód) bez uprawnień obowiązywała do 2013 roku, to przepisy się zmieniły. Obecnie, by poruszać się mikrosamochodem, potrzebujemy przynajmniej prawa jazdy kategorii AM.
Które marki parają się produkcją tego typu pojazdów? Do najpopularniejszych należą:
Warto zwrócić uwagę na mankamenty techniczne i prawne, by uniknąć kłopotów z służbą drogową i odpowiedzialności finansowej. Na przykład, przynależność samochodu do danej kategorii wskazuje homologacja europejska – czterokołowce lekkie są oznaczane jako L6e, a czterokołowce – jako L7e.
Dlaczego jest to ważne? Ponieważ w przypadku kontroli drogówki, może okazać się, że pojazd, którym poruszamy się z prawem jazdy AM, naszym zdaniem legalnie, tak naprawdę nie jest dopuszczony do ruchu z naszymi dokumentami.
W porównaniu z rynkami zachodnimi, Polska plasuje się na szarym końcu pod względem mini samochodów do zaoferowania. Nie znaczy to jednak, że sytuacja nie zmienia się na lepsze. Mikrosamochody wybierane są coraz częściej przez młodocianych adeptów motoryzacji.
Trzeba pamiętać, że to stosunkowo drogi zakup. W porównaniu ze swoimi pełnoprawnymi odpowiednikami, czterokołowce lekkie nie mają zbyt wiele do zaoferowania. Niemniej, zdarzają się sytuacje, w których mikrosamochód okazuje się nieoceniony i potrzebujemy go na gwałt. Gdzie najlepiej ich szukać?
Do salonów, które oferują minisamochody, należy przede wszystkim Ligier, który jako jeden z nielicznych oferuje je swoim klientom. Kolejne to Aixam, który również wydaje się być wyjątkowo popularny wśród Polaków.
Warto zaznaczyć, że jako pierwsza marka oferująca mikrosamochody do Polski weszła firma Microcar.
Przeważająca większość samochodów mikro pochodzi z importu i najczęściej można je spotkać na placach przeróżnych komisów, które dysponują kilkoma pojazdami tego typu. Dlatego jeśli szukasz minisamochodu dla siebie lub swoich bliskich, warto rozejrzeć się przede wszystkim u najbliższych dealerów i w komisach.
(fot. Alexander Migl/ Wikipedia/ Aixam e-Coupe at Paris Motor Show 2018)