Tuż po dopełnieniu wszystkich formalności po zakupie auta i odebraniu kluczyków zazwyczaj marzymy o pierwszej przejażdżce naszym nowym samochodem. Wcześniej musimy jednak zadbać o kilka istotnych rzeczy – najpierw obowiązki, a potem przyjemności!
Zakup używanego samochodu to tak naprawdę dopiero początek wydatków. W założonym przez nas budżecie należy uwzględnić kilka spraw, których nie można pominąć. Zignorowanie tych kwestii to decyzja, której z całą pewnością pożałujemy po kilku latach użytkowania pojazdu. Jeżeli już zarejestrowaliśmy nabyty samochód w Wydziale Komunikacji, uiściliśmy podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC) oraz wybraliśmy odpowiedni pakiet ubezpieczeniowy, należy zastanowić się, jakie niezbędne naprawy musimy wykonać. Oto lista najważniejszych rzeczy do zrobienia:
Może się zdarzyć, że konieczna będzie również wymiana elementów zawieszenia oraz układu elektrycznego.
Wymiana płynów eksploatacyjnych w używanym samochodzie to absolutna podstawa. Substancje te po kilku latach tracą swoje właściwości, a tym samym stają się nieprzydatne. Stare płyny eksploatacyjne mogą doprowadzić nawet do uszkodzenia pojazdu. Wymianie podlegają:
Najważniejszym zadaniem oleju silnikowego jest smarowanie poszczególnych, ruchomych części jednostki napędowej w celu zmniejszenia tarcia pomiędzy nimi. Bardzo istotne jest wybranie odpowiedniego środka, zalecanego przez producentów. Liczy się zarówno jakość, lepkość, jak i rodzaj. Na rynku znajdziemy produkty mineralne, syntetyczne i półsyntetyczne. Przy wyborze oleju warto sprawdzić u źródła, jaki produkt będzie najlepszy dla silnika danego auta. Koszt oleju do przeciętnego auta klasy średniej wynosi około 200 złotych.
Jakiekolwiek awarie układu chłodzenia mogą wiązać się z dużymi kosztami. Dlatego bardzo ważnym płynem eksploatacyjnym jest właśnie płyn chłodniczy, który odpowiada za odbieranie energii cieplnej silnika i przenoszenie jej do chłodnicy. Za 5-litrową butelkę tej substancji zapłacimy od 20 do 50 złotych.
Płyn hamulcowy ma za zadanie przenieść siłę z pedału hamulca na klocki hamulcowe. Odpowiednia jakość oraz ilość substancji bezpośrednio warunkuje bezpieczeństwo jazdy samochodem. Jeżeli płyn hamulcowy nie spełnia określonych wymagań, droga hamowania samochodu może znacząco się wydłużyć. Zbyt długa eksploatacja specyfiku może doprowadzić do wielu usterek układu hamulcowego, dlatego bardzo ważna jest wymiana co 2–3 lata. W przypadku kupna samochodu używanego należy zrobić to od razu.
Wymiana filtrów jest niemal tak samo ważną czynnością, jak płynów eksploatacyjnych. Podczas przeglądu należy sprawdzić stan:
Zapchany filtr paliwa będzie skutkował licznymi awariami, których koszt może oscylować nawet wokół kilku tysięcy złotych. W najgorszym przypadku usterka może doprowadzić do całkowitego unieruchomienia silnika. Najważniejszą funkcją filtra paliwowego jest oczyszczanie oleju napędowego lub benzyny. W przypadku diesli konsekwencje niewymienionego filtra będą o wiele groźniejsze, niż w przypadku silników benzynowych – wynika to z ich konstrukcji. Wymiana filtra paliwa to koszt od 20 do 120 złotych.
Podobnie jak w przypadku paliwa, powietrze również musi zostać oczyszczone, zanim dostanie się do silnika. W tym celu stosuje się filtry powietrza. Ich średnia cena to około 50 złotych.
Filtr kabinowy jest bardzo ważnym elementem chroniącym nasze zdrowie przed szkodliwym działaniem substancji znajdujących się w otoczeniu. Zanieczyszczone powietrze trafia do wnętrza samochodu przez układ wentylacji lub klimatyzację. Za średniej klasy filtry zapłacimy mniej więcej 50 złotych.
Jeżeli już zdecydujemy się na zakup używanego samochodu, konieczne będzie odpowiednie zadbanie o klimatyzację – o ile nasze auto w ogóle jest w nią wyposażone. Bez sprawnego działania tego elementu wyposażenia podróż w upalne dni będzie niezwykle ciężka. Ważne jest uzupełnienie czynnika chłodzącego, a także dezynfekcja układu. W niektórych przypadkach konieczna jest również wymiana filtra pyłkowego.
Rozrząd silnika to niezmiernie istotny mechanizm. Jego wymiana wiąże się jednak z dość wysokimi kosztami. Zadaniem rozrządu jest dostarczanie paliwa oraz powietrza do cylindrów silnika, a także odprowadzanie spalin do kanałów wylotowych. W niektórych pojazdach silniki korzystają z pasków rozrządu, a w innych rozwiązaniach stosuje się łańcuchy. Naprawa tych drugich jest znacznie tańsza, jednak wymiana może być konieczna przy mniejszych przebiegach samochodu.
Aby uniknąć zbędnych problemów związanych z kupnem używanego samochodu, należy rozważać oferty jedynie od sprzedawców, którzy cieszą się dużym zaufaniem i renomą wśród wcześniejszych nabywców. W innym wypadku narażamy się na liczne nieprzyjemności – po zakupie auta o słabym stanie lista niezbędnych napraw znacznie się wydłuży. Warto przed zakupem zweryfikować przeszłość danego pojazdu. Niewidoczne na pierwszy rzut oka wady mogą przysporzyć nam wielu kłopotów.
(fot. pixabay.com)