Być jak Doblo – czy producenci planują jeszcze inwestować w kombivany?

Być jak Doblo – czy producenci planują jeszcze inwestować w kombivany?
Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Czy producenci samochodów wciąż jeszcze będą stawiali na kombivany? Przykład Fiata Doblo może być znaczący. Polska Fabryka Samochodów Osobowych podjęła pracę nad elektryczną wersją tego samochodu. Czy tędy prowadzi droga dla kolejnych pojazdów tej klasy?

Kombivan, czyli co?

Kombivan jako klasa auta wyróżnia się określonym typem nadwozia, które stanowi kompromis pomiędzy pasażerskim kombi a dostawczym vanem. Można wśród nich wymienić zarówno auta pasażerskie, jak i dostawcze. Może występować w wersjach dwu lub pięcioosobowych. Niewątpliwie ważną cechą takich samochodów jest bardzo przestronna część bagażowa. Oprócz Doblo, do omawianej klasy zaliczają się np.:

  • Citroen Berlingo,
  • Skoda Roomster,
  • Volkswagen Caddy,
  • Dacia Dokker,
  • Renault Kangoo.

Fiat Doblo jako kombivan

Postrzeganie Fiata Doblo jako wzorcowego kombivana jest sprawą umowną i może być poddane pod dyskusję. Należy się jednak zgodzić z tym, że spełnia on wszelkie wymagania, które pozwalają zaliczyć dane auto do omawianej klasy.

Najważniejsze charakterystyki Fiata Doblo

Powstałe z inspiracji włoskiej marki auto swoją premierę miało równo dwadzieścia lat temu – w 2000 r. Jego popularność sprawiła, że zdecydowano się w 2010 r. rozpocząć produkcję seryjną drugiej generacji pojazdu. Ważne daty w rozwoju tego auta to:

  • 2003 – pojawienie się na rynku wersji terenowej Fiata Doblo z silnikiem o pojemności 1.8l i mocy 112-114 KM,
  • 2004 – poważny facelifting polegający na modyfikacji reflektorów przednich, ale też zderzaków i lamp tylnych,
  • 2006 – odmiana dostawcza Doblo Cargo uznana za Samochód Dostawczy Roku,
  • 2010- produkcja drugiej generacji modelu na większej płycie podłogowej, który powstaje w Turcji jako Doblo Classic,
  • 2011 – pojawienie się wersji Doblo Work Up ze skrzynią ładunkową o powierzchni 4 m2,
  • 2014 – kolejny facelifting – tym razem zmienione zostały klapa bagażnika i pas przedni, nowa jest też chłodnica i deska rozdzielcza,
  • 2020 – koniec produkcji osobowych wersji Fiata Doblo, wciąż produkowane mają być modele dostawcze. 

Fiat Doblo w wersji elektrycznej – prace podjęte przez FSO

Fabryka Samochodów elektrycznych, polski podmiot obecny na rynku, podjęła trwające 2,5 roku prace nad konwersją Doblo do maszyny o napędzie elektrycznym. Przy stosunkowo mało radykalnych zmianach w designie, postanowiono mocno skupić się na pracach z jednostką napędową. Efektem tych prac stał się samochód o ładowności 600 kg, który zyskał jako napęd silnik elektryczny 116 KM z akumulatorem 32,2 kWh. Przeciętny zasięg maszyny to 130 kilometrów. 

Rozpoczęte w 2017 roku prace zostały również dofinansowane środkami pochodzącymi z funduszy europejskich. Niestety, nie udało się go wprowadzić do masowej produkcji. Historia osobowych wersji Doblo również zakończyła się w 2020 r. Kto wie, być może pójście  w kierunku bardziej ekologicznego napędu mogło uratować samochód włoskiej marki na rynku aut z salonu?

Zalety kombivanów osobowych

Dość oczywiste jest, że będziemy mieli zapotrzebowanie na niewielkie auta towarowe. Co jednak z ich wariantem osobowym? Dane przedstawione w 2018 roku przez Master1.pl wskazują, że wśród osób pragnących nabyć auto rodzinne, coraz chętniej kupowane są kombivany. Ich popularność rośnie przede wszystkim kosztem samochodów w wersji kombi.  Nawet co dziesiąty samochód sprzedawany w Master1.pl posiada właśnie taki rodzaj nadwozia. 

Możliwe, że zaletą dostrzeganą coraz bardziej przez użytkowników aut rodzinnych jest bezkonkurencyjna wręcz pakowność kombivanów. Przedział bagażowy jest w nich bardzo wysoki i posiada regularny kształt, co daje dodatkowe możliwości. 

Kombivan jako samochód przyszłości? 

Czy kombivan, choćby następca Doblo, może stać się samochodem przyszłości? Może się to stać, zwłaszcza w klasie aut rodzinnych. Kluczem jest jednak przejście do nowoczesnych silników elektrycznych – w przyszłości zaś wodorowych. Sukcesy Citroena Berlingo, który w 2019 roku otrzymał tytuł  „Best Buy Car of Europe” i wciąż się zmienia, najlepiej tego dowodzą. 

(fot. pixabay.com)

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*