1. Czy Polacy kupują samochody elektryczne?
  2. Czy Smart to samochód dla nieletniego?
  3. Dacia Spring. Idealny elektryk dla Polaków?
  4. Samochody dostawcze sprzedają się lepiej od osobówek
  5. Samochody na działkę – pojemne i tanie
  6. Rząd wycofuje się z podwyżek akcyzy na samochody używane?
  7. Czy za 40 000 można kupić dobrego Mercedesa?
  8. Trzoda chlewna bardziej szkodliwa dla środowiska niż samochody osobowe i dostawcze?
  9. Świecący symbol Rolls-Royce’a zniknie z oferty
  10. Wzrost popytu na kampery za sprawą koronawirusa
  11. Trend wynajmu długoterminowego samochodów. Co za tym stoi?
  12. Być jak Doblo – czy producenci planują jeszcze inwestować w kombivany?
  13. Tesla wystrzelona przez Elona Muska przeleciała w pobliżu Marsa
  14. Która marka króluje na rynku motoryzacyjnym?
  15. Komisy będą mogły instalować zielone tablice rejestracyjne
  16. Korzyści płynące ze sprzedaży pojazdu w skupie samochodowym
  17. Jak zwiększyć szansę na sprzedaż auta?
  18. Nissan Leaf e+ tańszy o ponad 30 tysięcy złotych
  19. Nowe samochody podrożały. Które najbardziej?
  20. Uważaj! Te części auta psują się najczęściej
  21. W ubiegłym miesiącu aż co piąty sprzedany samochód w Unii Europejskiej był zelektryfikowany
  22. Jak złożyć wniosek o dopłatę do samochodu elektrycznego?
  23. Opel Mokka oficjalnie w sprzedaży. Ile kosztuje?
  24. Rząd ukróci proces wycinania filtrów DPF
  25. Nowości od Renault – Talisman i Talisman Grandtour
  26. Renault stworzy i wyprodukuje nowego Nissana Micrę
  27. Wyższa akcyza na auta używane? Rząd zaciera ręce
  28. Rynek aut używanych znów pikuje
  29. Najoszczędniejsze auta z rocznika 2019 – TOP 5
  30. Samochody na prąd bez ładowarek w zestawie?
  31. Co zrobić po zakupie samochodu używanego? Niezbędne naprawy
  32. Stany Zjednoczone obserwują nowy trend na samochody z drugiej ręki
  33. Egzotyczna marka samochodów znów pod lupą. Czy w Polsce będzie obowiązywała gwarancja na nowe auta?
  34. Wydajemy więcej na nowe samochody. Czy to sprawa dobrobytu?
  35. SUV do 15 000 złotych – co ciekawego można kupić?
  36. Volkswagen Caddy California. Premiera nowego kampera.
  37. Jak dbać o samochód używany?
  38. Turcja dokręca śrubę. Władze podnoszą podatki od nowych samochodów.
  39. Skodá skonstruowała 13 milionów skrzyń biegów
  40. Co powinna zawierać umowa sprzedaży samochodu?
  41. Pomimo kryzysu, ceny paliw niższe niż rok temu
  42. Autogaz w samochodzie – zalety i wady
  43. Ile czasu trwa rejestracja samochodu?
  44. Jak usunąć rysy na lakierze?
  45. Dowód rejestracyjny z Paczkomatu?
  46. Nowy… FIAT Uno na sprzedaż w Niemczech!
  47. Wydłużamy życie silnika samochodowego – wskazówki
  48. Wojsko sprzedaje używane pojazdy! Ciekawa oferta AMW
  49. Jak sprawdzić historię auta przez internet?
  50. Pojazdy sprowadzane z Ukrainy zalewają nasz kraj. Zostają z nich… wraki
  51. Nowe zasady badań diagnostycznych! Będą też kolejne uprawnienia
  52. Samochód możesz już kupić… zdalnie! Wiele salonów korzysta z takiej opcji
  53. Golf ósmej generacji rozczarował w jednym z testów. Co to oznacza?
  54. Jaki powinien być rodzinny samochód?
  55. Sprzedaż samochodów do skupu aut – jak to wygląda?
  56. Tylko hybrydy trzymają poziom sprzed pandemii. Reszta notuje spadki!
  57. Co warto wiedzieć o złomowaniu pojazdu?
  58. Volkswagen będzie produkował minikampera na bazie Caddy. Ciekawa opcja dla rodzin
  59. Rodzaje bieżników w oponach samochodowych
  60. Kto jest liderem sprzedaży crossoverów w 2020 roku?
  61. KIA Rio z silnikiem na LPG. Czy to się jeszcze opłaca?
  62. Najpopularniejszy sedan na rynku? Nowa Toyota Corolla
  63. Małe auta do 20 000 złotych. Wybór jest spory!
  64. Jakie powinno być auto dla seniora?
  65. Duże kombi do 10000 złotych. Czy warto?
  66. Czy auto dla kobiety musi być małe?
  67. Nowe i drogie auto – jak ułożyć leasing?
  68. Nowe auto, czy używany samochód za 40000 złotych?
  69. Tanie auta sportowe. Poznaj nasze propozycje! [LISTA]
  70. Inwestycja w kategorię B1 – czy to się opłaca?
środa, 28 października, 2020
  1. Czy Polacy kupują samochody elektryczne?
  2. Czy Smart to samochód dla nieletniego?
  3. Dacia Spring. Idealny elektryk dla Polaków?
  4. Samochody dostawcze sprzedają się lepiej od osobówek
  5. Samochody na działkę – pojemne i tanie
  6. Rząd wycofuje się z podwyżek akcyzy na samochody używane?
  7. Czy za 40 000 można kupić dobrego Mercedesa?
  8. Trzoda chlewna bardziej szkodliwa dla środowiska niż samochody osobowe i dostawcze?
  9. Świecący symbol Rolls-Royce’a zniknie z oferty
  10. Wzrost popytu na kampery za sprawą koronawirusa
  11. Trend wynajmu długoterminowego samochodów. Co za tym stoi?
  12. Być jak Doblo – czy producenci planują jeszcze inwestować w kombivany?
  13. Tesla wystrzelona przez Elona Muska przeleciała w pobliżu Marsa
  14. Która marka króluje na rynku motoryzacyjnym?
  15. Komisy będą mogły instalować zielone tablice rejestracyjne
  16. Korzyści płynące ze sprzedaży pojazdu w skupie samochodowym
  17. Jak zwiększyć szansę na sprzedaż auta?
  18. Nissan Leaf e+ tańszy o ponad 30 tysięcy złotych
  19. Nowe samochody podrożały. Które najbardziej?
  20. Uważaj! Te części auta psują się najczęściej
  21. W ubiegłym miesiącu aż co piąty sprzedany samochód w Unii Europejskiej był zelektryfikowany
  22. Jak złożyć wniosek o dopłatę do samochodu elektrycznego?
  23. Opel Mokka oficjalnie w sprzedaży. Ile kosztuje?
  24. Rząd ukróci proces wycinania filtrów DPF
  25. Nowości od Renault – Talisman i Talisman Grandtour
  26. Renault stworzy i wyprodukuje nowego Nissana Micrę
  27. Wyższa akcyza na auta używane? Rząd zaciera ręce
  28. Rynek aut używanych znów pikuje
  29. Najoszczędniejsze auta z rocznika 2019 – TOP 5
  30. Samochody na prąd bez ładowarek w zestawie?
  31. Co zrobić po zakupie samochodu używanego? Niezbędne naprawy
  32. Stany Zjednoczone obserwują nowy trend na samochody z drugiej ręki
  33. Egzotyczna marka samochodów znów pod lupą. Czy w Polsce będzie obowiązywała gwarancja na nowe auta?
  34. Wydajemy więcej na nowe samochody. Czy to sprawa dobrobytu?
  35. SUV do 15 000 złotych – co ciekawego można kupić?
  36. Volkswagen Caddy California. Premiera nowego kampera.
  37. Jak dbać o samochód używany?
  38. Turcja dokręca śrubę. Władze podnoszą podatki od nowych samochodów.
  39. Skodá skonstruowała 13 milionów skrzyń biegów
  40. Co powinna zawierać umowa sprzedaży samochodu?
  41. Pomimo kryzysu, ceny paliw niższe niż rok temu
  42. Autogaz w samochodzie – zalety i wady
  43. Ile czasu trwa rejestracja samochodu?
  44. Jak usunąć rysy na lakierze?
  45. Dowód rejestracyjny z Paczkomatu?
  46. Nowy… FIAT Uno na sprzedaż w Niemczech!
  47. Wydłużamy życie silnika samochodowego – wskazówki
  48. Wojsko sprzedaje używane pojazdy! Ciekawa oferta AMW
  49. Jak sprawdzić historię auta przez internet?
  50. Pojazdy sprowadzane z Ukrainy zalewają nasz kraj. Zostają z nich… wraki
  51. Nowe zasady badań diagnostycznych! Będą też kolejne uprawnienia
  52. Samochód możesz już kupić… zdalnie! Wiele salonów korzysta z takiej opcji
  53. Golf ósmej generacji rozczarował w jednym z testów. Co to oznacza?
  54. Jaki powinien być rodzinny samochód?
  55. Sprzedaż samochodów do skupu aut – jak to wygląda?
  56. Tylko hybrydy trzymają poziom sprzed pandemii. Reszta notuje spadki!
  57. Co warto wiedzieć o złomowaniu pojazdu?
  58. Volkswagen będzie produkował minikampera na bazie Caddy. Ciekawa opcja dla rodzin
  59. Rodzaje bieżników w oponach samochodowych
  60. Kto jest liderem sprzedaży crossoverów w 2020 roku?
  61. KIA Rio z silnikiem na LPG. Czy to się jeszcze opłaca?
  62. Najpopularniejszy sedan na rynku? Nowa Toyota Corolla
  63. Małe auta do 20 000 złotych. Wybór jest spory!
  64. Jakie powinno być auto dla seniora?
  65. Duże kombi do 10000 złotych. Czy warto?
  66. Czy auto dla kobiety musi być małe?
  67. Nowe i drogie auto – jak ułożyć leasing?
  68. Nowe auto, czy używany samochód za 40000 złotych?
  69. Tanie auta sportowe. Poznaj nasze propozycje! [LISTA]
  70. Inwestycja w kategorię B1 – czy to się opłaca?

Opony samochodowe w dużej mierze odpowiadają za poruszanie się pojazdu w różnych warunkach atmosferycznych, a w konsekwencji za bezpieczeństwo jazdy. Co konkretnie o tym decyduje?

Doświadczenia z Formuły 1, która dla producentów ogumienia stanowi najbardziej wymagający poligon doświadczalny, pokazują, że w przypadku jazdy po suchej nawierzchni pod dużym obciążeniem największe znaczenie dla prowadzenia ma mieszanka gumy, z jakiej wykonana jest opona. Jeśli jednak nawierzchnia drogi nie jest sucha i równa, pokrywa ją woda, śnieg lub błoto – bądź też, jak często bywa, kombinacja wszystkich trzech tych substancji – kluczowy staje się bieżnik.

Czym jest bieżnik?

Najkrócej rzecz ujmując bieżnik to zewnętrzna część opony. Część, która dotyka drogi (z technicznego punktu widzenia „slick” to zatem również bieżnik, choć gładki). Pomijając przypadki opon wyścigowych na suchą nawierzchnię, bieżnik jest mocno zróżnicowany. Składa się z „bloczków” gumy, pomiędzy którymi znajdują się rowki różnej szerokości i głębokości. Nie służą one do ozdoby (choć zdarzają się amatorzy twierdzący, że jedna opona może być ładniejsza od drugiej przez bardziej sportowy układ bieżnika…), a do efektywnego odprowadzania wody, śniegu czy też błota z czoła opony.

Brak zróżnicowanego ukształtowania bieżnika czy jego niedostateczna głębokość (minimum wymagane przepisami to 1,6 mm) powodują, że woda nie jest efektywnie odprowadzana spod koła, zostaje warstwa pomiędzy oponą a nawierzchnią i wywołuje tzw. zjawisko aquaplaningu (akwaplanacji), które obniża, a czasami w ogóle eliminuje przyczepność.

To, jak opona będzie radzić sobie w różnych warunkach – zarówno podczas jazdy na wprost, jak i w zakrętach – zależy między innymi od rodzaju bieżnika. Te wyróżniamy trzy. Bieżnik symetryczny, kierunkowy oraz asymetryczny.

Bieżnik symetryczny

Bieżnik symetryczny jest najbardziej podstawowym rodzajem stosowanym powszechnie, zanim producenci zaczęli eksperymentować z mniej oczywistymi rozwiązaniami. Wyróżnia się jednolitym wzorem – tak samo wygląda na całej długości opony, zarówno po jej wewnętrznej, jak i zewnętrznej stronie. Bieżnik symetryczny oferuje mocno przeciętne właściwości jezdne, dlatego zastosowanie znajduje przede wszystkim tam, gdzie oczekiwania są najmniejsze – w przypadku małych samochodów miejskich niedysponujących przesadną mocą.

Do łagodnej, spokojnej jazdy opony z bieżnikiem symetrycznym nadają się wystarczająco, dodatkowo odwdzięczając się małymi oporami toczenia i niskim poziomem hałasu. Argumentem, który przekonuje wielu, jest też cena. Ze względu na to, że „symetryczne opony” są najprostsze konstrukcyjnie, ich ceny są najniższe. Nie jest natomiast prawdą, że opony tego rodzaju znajdują się w ofercie wyłącznie podrzędnych producentów. Również ci z wyższej półki mają przeważnie przynajmniej kilka propozycji.

Bieżnik kierunkowy

Bardziej zaawansowaną wersją jest bieżnik kierunkowy, w którym bloczki gumy układają się na kształt litery V lub U. Co to daje? Przede wszystkim to, że znajdująca się tuż przed „czołem” opony woda jest zdecydowanie lepiej odprowadzana, co zmniejsza zjawisko aquaplaningu. Przekłada się to na wyraźnie wyższą przyczepność podczas jazdy po mokrej nawierzchni – a także przy wyższych prędkościach, gdzie nawet minimalne różnice we właściwościach jezdnych nabierają ogromnego znaczenia.

W przypadku opony z bieżnikiem kierunkowym bardzo duże znaczenie ma montaż właściwą stroną w stosunku do kierunku jazdy (tak jak wskazuje strzałka na bocznej ściance opony). Wśród opon kierunkowych można znaleźć propozycje z najróżniejszych przedziałów cenowych, podobnie zresztą, jeśli chodzi o współczynniki oporów toczenia czy hałasu. Ze względu jednak na wyższy stopień zaawansowania konstrukcyjnego, opony z bieżnikiem kierunkowym są zauważalnie droższe niż opony symetryczne, co – coraz częściej – nie zraża nawet użytkowników małych samochodów. Dużo lepsze właściwości jezdne sprawiają, że wielu chętnie dopłaca.

Bieżnik asymetryczny

Tam, gdzie wymagania są największe, stosuje się opony z najbardziej zaawansowanym bieżnikiem asymetrycznym, który łączy w sobie najlepsze cechy opon kierunkowych i symetrycznych. Powierzchnia opony podzielona jest w tym przypadku na dwie strefy. W części wewnętrznej rowki pomiędzy „bloczkami” ułożone są gęsto i równo, co sprzyja odprowadzaniu wody. To część opony, która pracuje najmocniej podczas jazdy na wprost.

W zakrętach nacisk przenosi się na zewnętrzną część opony. Dlatego tam producenci zastosowali bardziej solidne „bloczki”, jak również płytsze rowki – wszystko po to, aby zapewnić jak najlepszy kontakt opony z nawierzchnią i dzięki temu stabilność toru jazdy. Opony o bieżniku asymetrycznym wyróżniają się najlepszymi właściwościami jezdnymi, co niestety przekłada się na ich cenę. Jednak wszędzie tam, gdzie mają znaczenie osiągi – chociażby w przypadku samochodów sportowych – trudno wyobrazić sobie używanie „gorszych” opon.

Opony z jakim bieżnikiem wybrać? 

Wybór odpowiedniego rodzaju bieżnika pozostaje kwestią indywidualną i zależy od intensywności i stylu jazdy kierowcy, a także samochodu. Generalnie od opon z bieżnikiem symetrycznym raczej się odchodzi – niemniej jednak to wciąż rozwiązanie budżetowe, z którego mogą spokojnie korzystać najmniej wymagający użytkownicy. Opony z bieżnikiem kierunkowym można potraktować jako rozsądny standard, natomiast te z bieżnikiem asymetrycznym – jako opcję premium. Najważniejsze jest to, aby pamiętać, że rodzaj bieżnika to nie wszystko. Na wybór dobrej opony składa się jeszcze wiele innych elementów, których nie należy lekceważyć.

Tagi: , ,
Marcin Lewicki
Dziennikarz motoryzacyjny, który przeszedł przez wiele etapów posiadania samochodu, poznając praktyczną i teoretyczną formę działań naprawczych przy autach. Copywriter z ogromnym, 10-letnim doświadczeniem, świetnie znający przepisy ruchu drogowego czy procedury leasingowe. Samochody traktuje jak wielką pasję, a jazda sprawia mu ogromną radość. Właściciel firmy sztukaslowa.pl.
Powiązane Artykuły
0 Komentarze

Opublikuj komentarz