Pulsacyjnie czy do podłogi — jak hamować awaryjnie z ABS?

Pulsacyjnie czy do podłogi — jak hamować awaryjnie z ABS?
Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Sytuacje, w których konieczne może być hamowanie awaryjne, zdarzają się dość rzadko, lecz i tak trzeba być na nie przygotowanym. Jak wtedy hamować, gdy nasz samochód jest wyposażony w system ABS?

Czym jest system ABS?

System ABS jest obecnie powszechnie znany i każda osoba, która posiada prawo jazdy kategorii B, powinna wiedzieć, za co on odpowiada. System ten jest starszy niż ogromna część kierowców, a od 1 maja 2004 roku w Unii Europejskiej zakazane jest sprzedawanie nowych samochodów osobowych, które nie są wyposażone w ABS. Dziś znajdziemy go na wyposażeniu praktycznie każdego auta na całym świecie.

System ABS to specjalny system, którego celem jest niedopuszczenie do zablokowania się kół podczas intensywnego hamowania. To może się zdarzyć, gdy siła hamowania jest na tyle duża, że kompletnie zatrzymuje obrót koła. Jest to naprawdę niebezpieczne, gdyż wydłuża drogę hamowania oraz sprawia, że kołem nie można skręcać, przez co nie można ominąć na przykład przeszkody na drodze.

Jak powinniśmy hamować awaryjnie z ABS?

W samochodach, które są wyposażone w system ABS, jest tylko jeden słuszny sposób hamowania. Mowa tu o wciśnięciu pedału w podłogę. Oczywiście dotyczy to sytuacji, w których konieczne jest hamowanie awaryjne. Gdy to zrobimy, możemy odczuć, że pedał hamulca zaczyna nam nieco odbijać. W takiej sytuacji musimy utrzymać nacisk na pedał, gdyż oznacza to, że system ABS zaczyna działać.

Najczęściej popełnianym błędem przy hamowaniu awaryjnym z systemem ABS jest właśnie zmniejszanie nacisku na hamulec, gdy poczujemy, że ten zaczyna nam odbijać. W ten sposób nie korzystamy z maksymalnej siły hamowania w danym momencie i może to wydłużyć drogę hamowania nawet o kilkanaście lub kilkadziesiąt metrów. Dlatego utrzymanie pełnego nacisku na hamulec jest tak istotne. 

Hamowanie pulsacyjne w autach wyposażonych w ABS nie ma większego sensu. Tak naprawdę w takich pojazdach system hamuje w ten sposób automatycznie. System ABS, z racji, że jest to precyzyjne urządzenie sterujące siłą hamowania, może być nawet kilkukrotnie bardziej skuteczny od człowieka. Dzięki temu zatrzymanie auta jest niezwykle proste i nie wymaga większych umiejętności poza utrzymaniem nacisku na pedał hamulca, co oczywiście nie jest wymagające.

Zdj. główne: HermannMessing/pixabay.com

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*