Instalacja LPG stanowi ekonomiczną i ekologiczną alternatywę dla silników benzynowych. Korzyści wynikające z zastosowania LPG zauważyli także producenci Daci, którzy postanowili zaoferować klientom nową odsłonę popularnego Dustera. Czy warto kupić ten samochód?
Na korzyść instalacji LPG przemawiają przede wszystkim niskie koszty eksploatacji. Podczas gdy ceny benzyny sukcesywnie rosną, a napęd elektryczny dla wielu kierowców może okazać się niesatysfakcjonujący ze względu na ograniczoną liczbę kilometrów, jaką można pokonać bez ładowania, instalacja LPG wydaje się bardzo dobrą alternatywą. Ponadto stacje obsługujące LPG są równie powszechne, jak te oferujące sprzedaż paliwa dla silników spalinowych, dlatego też nie trzeba martwić się o to, że podczas podróży nagle zabraknie nam gazu. Instalacja LPG to także rozwiązanie ekologiczne. Dacia w takiej wersji zmniejsza o 10% emisję dwutlenku węgla oraz o 70% emisję tlenków azotu w porównaniu do pozostałych typów silników, a ponadto w jej spalinach nie występują cząstki stałe. Właściciele aut z fabryczną instalacją LPG zyskują gwarancję oraz pełną opiekę serwisową uwzględniającą przegląd instalacji. Jeśli chodzi o plusy fabrycznej instalacji LPG, to klient, wybierając takie rozwiązanie, ma pewność, że została ona założona przez wykwalifikowanych specjalistów.
Koncern Renault od podstaw stworzył jednostkę napędową TCe 100. To trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1.0 i osiągający moc 100 KM. Osiąga także 160 Nm momentu obrotowego, co pozwala na komfortowe i płynne rozpędzanie. Silnik ten charakteryzuje się tym, że udało się w nim połączyć turbodoładowanie, pozwalające na zmniejszenie zużycia paliwa oraz zwiększenie jednostki napędowej, z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Producenci Dacii wykorzystali w swoich modelach instalację popularnej marki Landi Renzo. Zbiornik na gaz zlokalizowany jest pod podłogą bagażnika, w miejscu przeznaczonym na koło zapasowe. Wlew gazu Dacii ukryty jest pod klapą wlewu benzyny, dzięki czemu auto nie posiada dodatkowych, nieestetycznych otworów. Jedynym wyraźnie widocznym elementem, świadczącym o tym, że w samochodzie zamontowany jest gaz, jest niewielki sterownik umieszczony po lewej stronie kierownicy. Za pomocą sterownika można sprawdzić stan gazu w zbiorniku, a także włączyć i wyłączyć całą instalację.
Dacia Duster wyposażona w LPG może korzystać zarówno z gazu, jak i standardowej wersji benzynowej. Dacia z instalacją gazową posiada dwa osobne zbiorniki na poszczególne rodzaje paliwa. Ten z gazem umieszczony jest we wnęce koła zapasowego. Rozwiązanie to sprawia, że butla nie zabiera miejsca w bagażniku. Samo przełączanie systemu zasilania z benzyny na LPG jest bardzo proste i można je wykonać na dwa sposoby: automatycznie (samochód sam przełącza się na gaz po ok. 3 minutach jazdy) oraz ręcznie, korzystając z przełącznika zlokalizowanego w kabinie.
Do niewątpliwych zalet Daci Duster w LPG zaliczyć można przede wszystkim bardzo dobry stosunek oferowanych możliwości do ceny. Dopłata do instalacji LPG wynosi 1000 zł, co jest całkiem niską kwotą do zapłacenia za zamontowaną fabrycznie instalację. Ponadto jeśli wziąć pod uwagę rosnące ceny benzyny, kwota w wysokości 1 tys. zł szybko się zwraca. Dodatkowo instalacja LPG to także ekologiczne rozwiązanie, które pomaga w zachowaniu dobrego stanu środowiska naturalnego. Wartym odnotowania jest także fakt, że Dacia Duster w LPG charakteryzuje się doskonałą dynamiką jazdy, a różnica w prowadzeniu jest praktycznie niezauważalna. Sama jazda również jest stosunkowo cicha i komfortowa. Dzięki zastosowaniu dwóch systemów napędzania możliwe jest osiąganie znacznie większych zasięgów. Do wad Dacii w LPG zaliczyć można z kolei brak koła zapasowego, z czym jednak trzeba liczyć się w przypadku montowania instalacji w miejscu przeznaczonym na koło. Inną istotną wadą jest wyłączony komputer pokładowy, dlatego też podczas jazdy nie otrzymamy informacji na temat zużycia paliwa, zasięgu czy temperatury.
Analizując wady i zalety płynące z zakupu Dacii Duster z instalacją LPG, trudno oprzeć się wrażeniu, że jest to samochód, któremu warto dać szansę. Zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę minimalny koszt instalacji, który może zwrócić się już po kilku tygodniach użytkowania.
(fot. materiały prasowe grupy Renault)