Instalacja LPG jest niezwykle popularna w naszym kraju. Spotkamy ją zarówno w używanych samochodach, jak i w fabrycznie nowych pojazdach z gwarancją producenta. Czy to dobry wybór?
Fundamentalną zaletą jest niski koszt podczas tankowania LPG na stacjach paliw. Jest to jednak dość oczywisty wniosek, dlatego chcemy nieco zagłębić się w strukturę instalacji, sprawdzić czym się wyróżnia i dlaczego w niektórych przypadkach wygrywa z tradycyjnymi olejem i benzyną.
To, co wyróżnia gaz to przede wszystkim nieograniczona trwałość osiągnięta za sprawą wysokiego stopnia czystości. Liczba oktanowa LPG to około 100, jest on więc bardzo odporny na spalanie stukowe. Poza tym w porównaniu do oleju oraz benzyny oferuje dużo niższą emisję spalin. Produkt uboczny rafinacji ropy naftowej nie zawiera siarki i nie wytwarza sadzy, kiedy zostaje spalony. Mówiąc o zalecie jaką jest czystość, warto wziąć pod uwagę brak kondensacji ciekłego paliwa na ściankach cylindrów. Ponadto LPG nie zanieczyszcza oleju silnikowego, co przekłada się na stosunkowo dłuższą prawidłową pracę płynu z jednostki napędowej.
Starsze instalacje LPG miały kilka mankamentów. Producenci decydując się na fabryczne wprowadzenie gazu do swoich pojazdów, musieli więc unowocześnić instalacje. Pierwszym wyeliminowanym problemem była utrata kilkunastu koni mechanicznych po montażu LPG oraz negatywny wpływ na długotrwałą pracę silnika. Włoska marka Landi Renzo opracowała dwustopniowy reduktor-parownika, a także precyzyjne wtryskiwacze oraz jednostkę sterującą, która miała na bieżąco decydować o składzie mieszanki, jaka zostanie posłana do komór silnika. W ten sposób uniknięto zarówno utraty mocy, jak i problemów z jednostką napędową po długim użytkowaniu LPG.
W przypadku starszych instalacji gazowych, podczas uruchamiania silnika jednostka pobierała benzynę lub olej napędowy. Dłuższy czas spalania gazu oraz niezbędna większa ilość energii podczas zapłonu, definiowały tę zależność. Kiedy w pojazdach zaczął pojawiać się system Start-Stop, było to ogromne utrudnienie dla osób, które chciały wybrać LPG. Oczywiście systemem można manualnie sterować, wyłączając go wedle życzenia. Jest jednak naprawdę pomocny, a przy tym oszczędza paliwo, dlatego trudno z niego zrezygnować. Zdecydowano się więc na ponowne uruchamianie silnika na paliwie gazowym, nie tracąc przy tym oleju czy benzyny, które są oczywiście droższe. Pojawia się to w nowych pojazdach z instalacją LPG od producenta.
Niestety zastosowanie LPG w pojeździe ma także kilka mankamentów. Mimo nowych generacji instalacji gazowych, negatywne cechy nie są eliminowane. Zły wpływ na jednostkę napędową oraz mniejsza moc silnika w starszych wersjach to tylko przykłady.
Zbiornik, który musi wytrzymać ogromne ciśnienie powinien być okresowo sprawdzany. Ten na LPG wymaga legalizacji, co dokładnie 10 lat. Warto o tym pamiętać, kiedy wybieramy samochód z rynku wtórnego, a ostatnia legalizacja miała miejsce blisko dekadę temu. Na czym ona polega? Przede wszystkim przeprowadzany jest demontaż zbiornika w specjalnie przygotowanym do tego serwisie, a jeśli to konieczne, zakładany jest również nowy zbiornik. Wszystko generuje koszty w granicach 300-600 złotych.
Oczywiście na stacji paliw za LPG zapłacimy mniej. Jednak podczas montażu kompletnej instalacji trzeba liczyć się ze sporym kosztem. Jest to wydatek w granicach 2500 złotych. Warto dodać, że coroczny przegląd samochodu z autogazem to 160 złotych – prawie połowę mniej zapłacimy za sprawdzenie pojazdu bez instalacji gazowej. Kolejny wydatek to coroczna kontrola szczelności i parametrów spalania. Jest to koszt około 150 złotych plus ewentualne naprawy usterek.
Instalacja LPG montowana jest w bagażniku. Co ważne, zbiornik oraz osprzęt zajmują sporo przestrzeni. Rozwiązaniem może być montaż w miejscu koła zapasowego, ale wtedy należy znaleźć dla niego inne miejsce. Proponujemy zastąpić nową gumę zestawem naprawczym, który każdego roku jest coraz skuteczniejszy. Brak miejsca w bagażniku to jeden problem, drugim jest brak miejsca na podziemnym parkingu. Na niektórych powierzchniach wjazd pojazdu z instalacją LPG może być zakazany. Jest to kwestia bezpieczeństwa – rozszczelnienie zbiornika powoduje zaleganie substancji cięższej od powietrza na podłożu, co grozi wybuchem.
(fot. pixabay.com)